Friday, August 18, 2006

Fast vid gränskontrollen...

Sitter just nu och lyssnar på Idol-Ola's cd Given To Fly, riktigt soft cd asså *tycka*.
OK, back to Köln & Phantasialand, efter att ha svirrat runt i dryga 100km
(det är egentligen 37km dit från vårt hotell) kom vi fram, vädret va OK, tillslut hittar vi ingången (skulle hittat den tidigare, men Eva lyssnade inte på mig att Eingang betyder ingång och inte Infart till parkeringen). När vi kommer in så ska vi ta något foto, men min camera har bestämnt sig för att pajja, det går att titta på tidigare tagna foton, men så fort man slår över till Foto så piper den, det står E18 (som om de hade nån jävla motorväg) och stängs av, så grymt arg blev jag, men men. Åkte lite halvfarliga karusseller, så man hade blåmärken dagen efter, men kul va det, sen köpte vi foto från Colorado Adventure, riktigt galen Berg&Dal bana, sen fanns där en som gick i total mörker, skitcoolt! Vattenkarusellen River Quest åkte vi i regnet (för ja det börja regna mitt under dagen, och inte skulle vi gå därifrån för det!) efter den va vi DYBLÖTA! ...haha...Dagen efter flög vi från Köln/Bonn flygplatsen till Krakow-Balice i Polen. När vi kommer till passkontrollen i Polen, så kan jag inte hitta mitt pass. Gränskontrollanterna får ringa till flygplanet där personalen letar igenom hela planet, men inget pass. Gränstjejen fixar tillslut att det kommer en grön uttyckningsbil som hämtar mig och ska köra ut mig till flygplanet (något som man inte får egentligen), jag hinner knappt hoppa upp därbak innan föraren råstartar, så jag flyger (verkligen som på film var det...hehe..). Galen körning fram till planet, snackar me flygpersonalen, som säger att de letat i alla fickor, i baggagelckorna och på golvet, utan att hitta nåt, så tillslut blir jag tillbakakörd till terminalen.

De tar mitt körkort, frågar om jag har dubbla medborgarskap (och som tur var har jag både svenskt & polskt), blir tillsagd att jag måste åka till svenska ambassaden (men den finns inte i Krakow, utan bara i Warszawa, vilket innebär ca 3 timmars tågåkande *hata*) för att fixa ett nytt pass, och n
ytt pass, tillfälligt eller ej måste jag ha, då jag senast den 3 september flyger till London och sedan vidare till Innsbruck för mitt intagningstest Universitetet där. Så får vi vänta ett tag till, de håller på nåt me mitt körkort (som egentligen inte är en giltlig ID-handling), snackar me gränstjejen under tiden och Eva, Eva frågar om vad som krävs för att bli gränskontrollant bl.a. Helt plötsligt frågar tjejen om vi verkligen har kollat vårt handbaggage ordentligt efter mitt pass, jodå, jag har slängt ut allt både ur min handväska, min lap top och mitt handbaggage, så vänder hon sig till Eva "Det är inte så att ni möjligtvis har passet?" "*kärringskratt* ohh, nej...hehe..." - svarar Eva. så vi väntar et tag till innan i blir släppta. Sammanlagt ca 2 timmar efter alla andra...

Går bort till Germanwings kontor för att se om de eventuellt kan ringa till Germanwings i Köln och se om de hittat mitt pass, men nä de har inget nummer. Vaddå inget nummer? Hallå! Ja, de har inget nummer för de säljer bara bljetter och det finns inget kontor i Polen. Jag trodde jag skulle döda tjejerna bakom disken, dumförklara de totallt och sa vad jag tyckte, de bara gapa, tror inte de är vana vid den sortens behandling, men jag va så arg, för hur fan kan man inte ha ett nummer till något kontor? Tillslut fick jag ett nummer...till DUBLIN! jag ba Que? ja, det är det enda vi har, så ringde dit, vilket kosta mig ett antal kronor (stackars pappa som ska betala min mobilräkning när den kommer) tjejen där ger mig ett nummer till British Airways i LONDON, jag bara "Why, shall I call British Airways in London? I flew with Germanwings from Cologne?!" "Well, I think that they might be able to help you madame." Well, tack för den, jag fatta nada. Men nu va jag så jävla arg och kunde inte koppla upp mig wireless till Germanwings sida för att få nummret till Köln där så jag sa till Eva att nu skiter vi på detta, åker till Zakopane, så får jag fixa allt därifrån, eventuellt e mitt gamla polska pass giltligt, eventuellt har de hittat mitt pass i Köln, och i annat fall så får jag flyga till Warszawa och fixa ett nytt, har ju ändå ca 2 veckor på mig. När jag bestämt mig för detta och Eva ska ge mig sitt telefonkort för jag ska rnga en taxi, så öppnar hon sin handväska och bara gapar, i slowmotion lyfter hon upp mitt pass framför näsan på mig. Nåt sjukt jävla skämt, jag bara skrattar, dryga 4 timmar efter att vi landat och hon har plockat ur saker ur väskan innan och där ligger det överst, som om någon precis lagt dit det.

På hela detta får vi en crazy taxichaffis som snackar om allt...hahaha... men men... Tillslut kommer vi fram i Zakopane och Eva känner hur hennes efterlängtade bergsklättring kommer närmre, själv sköljer andra minnen över mig och snart vet jag att allt börjar på nytt, nya händelser, nya minnen...

Bytat hotell antal gånger på 3 dagar: 1
Druckit antal Red Bull idag till kl. 15: 3
Pluggat antal timmar: 3,5h
Tagit antal foton: 8

Min nya Camera: FUJIFILM FinePix S5600
Snott detta upplägg från: Jennifer

Hörs imorgon!

puSS,
xXxVickanxXx

No comments: