Thursday, November 01, 2007

Kyrkogård

Allahelgona är en stor högtid i Polen, en av årets viktigaste faktiskt, eller iaf en av årets mest seriöst tagna. Hela staden är speciell, stämningen, lukten, folkmassorna, för att inte tala om kyrkogårdarna med alla lyktor, ljus och doften som alla tända ljus skapar.

Jag och Emi begav oss till kyrkogården här också, den stora var dock redan stängd klockan strax innan 19, så vi fick åka till den lilla som man ser från Bergisel. Massa familjegravar, riktigt fin är den, men inte alls samma feeling som vi är vana vid och nästintill folktomt, men jag hann bli skrämd av en kvinna som stod vid en av gravarna mitt på kyrkogården, trodde att det var en vålnad eller något... ja jag vet jag är störd ibland... Det blåa ljuset ni ser längst upp på bilden är Bergisel :)

puSS,
xXxVickanxXx

4 comments:

Tasja said...

Vackert. I Sverige är det dock först till helgen man tänder ljusen på kyrkogårdarna. På Alla Helgons Dag (på lördag)

Vicky M said...

men det är alla helgona idag, det e lite skumt det där :// lite olika i olika länder

Tasja said...

Nja det är Allhelgonadagen idag och Alla Helgons dag på lördag. Inte lätt hålla isär de där två dagarna så det är lite förvirrande.

Vicky M said...

och igår var då allahelgons afton :P