Friday, October 24, 2008

"Jag vill vara snygg. No fuckin’ stories." - Carolina Gynning

Och snygg det är hon enligt mitt tycke, smal och snygg och lite lagom crazy :)
Ni som inet har Aftonbladet Plus kan jue bara läsa delar av artikeln, därför får ni hela här, jag tycker att det är en riktigt bra artikel :)

Carolina Gynning om sitt nya sundare liv

Müsli och surdeg. Skönhetssömn. Och massor av gymsvett ... Vad har hänt med Carolina Gynning?

Den ”Stjärnor på is”-aktuella glamourdivan berättar om sitt nya sundare liv – det enda hon tvingar sig själv till trots att ”det är dödligt tråkigt”:

Vem kunde ana? Glamour-Gynning är en friskis och svettis undercover. Programledarens workout-cv innehåller det mesta: jazzdans, aerobics, pilates, löpning, tennis, skridskor (!) och, lite otippat, golf.

– Det är det inte så många som tror, nej. Jag har alltid tränat mycket, jag mår dåligt när jag inte rör på mig. Men det är absolut inget jag pratar om – och knappast med vännerna över lunchen. Det känns rätt oviktigt hur många push jag gjorde i nån maskin senast. Jag bara gör det.

Och hon gör det för att vara snyggast:

– Jag tänker inte sitta här och ljuga. Jag vill vara smal. Smal och vältonad, utan att vara anorektisk. Och det tror jag alla tjejer vill, men det är det ingen som vågar säga i hälsotidningar. Det ska alltid vara så präktigt. Pernilla Wahlgren-äppelkäckt och havregrynsgröt.

Jag vill vara snygg. No fuckin’ stories.

Carolina Gynning är glamourmodellen som tagit plats i tv-rutan på tablåtid för familjemys. Hon är charmigt skräning, svär massor och skapar ständigt kaos. En frisk bris, enligt många. Provokativ, för de pryda. De senaste åren har hon strukit till sin image och med sin sköna yvighet blivit en av våra mest populära tv-profiler.

Tillsammans med musketören Carina Berg leder hon TV 4:s nya lördagssatsning ”Stjärnor på is”, eller som Carolina beskriver det: ”unsafe underhållning där folk faktiskt kan göra sig illa på riktigt. Skridskor är kul! För inte fan vill folk vill titta på tv om allt är säkert och tråkigt!”.

Hon inser att hon och Berg garanterat också kommer skickas ut på isen med skenor under fötterna under höstens inspelningar, och hon tar det kallt:

– Jag kan åka skridskor. Men jag är ingen begåvning direkt, ha ha.

Någon vecka efter den här intervjun fyller hon 30. Men något storslaget partaj har hon inga planer på.

– Jag tror inte det, jag fyller två dagar efter premiären av ”Stjärnor” och just dagarna efter en premiär brukar alltid vara total mental urladdning, så jag tänker nog bara ta det lugnt.

Och fast det är Gynning vi pratar om är det ingen chockerande nyhet. Det här partydjuret luftar festpälsen allt mer sällan i jetsetvimlet. Det är en del av mognaden säger hon, skillnaden mellan 25 och 30:

– Jag har lagt om hela min livsstil. I dag lyssnar jag mycket mer på mig själv. Det funkar inte att dricka tre glas vin längre om jag ska upp 07.30 och stå på skridskor i nån fotostudio. Jag mår inte bra av det. Känner jag för att glo in i en vägg fast folk vill ha med mig ut så gör jag det, det är inte bra att tvinga kroppen när den säger ifrån. Nu gör jag saker för att jag vill. Resten skiter jag i.

Den största skillnaden i nya må-bra-projektet, säger hon, är att hon har blivit noga med vad hon äter och slutat ”vräka i sig så mycket skit”. Förut satt hon och petade ”duktigt” i maten inför andra för att sen gå hem och moffa skräp. Nu lyssnar hon på kroppen och skräddarsyr sin diet av sådant hon själv tycker att hon mår bäst av. GI-riktigt har hon dragit ner på kolhydraterna och äter mer av nyttiga fetter. Hon väljer ofta sallad och fisk, byter kaffet mot te, drinkarna mot vin. I skafferiet har chipsdepåerna fått ge plats åt bra müsli, mörkt bröd och nötter.

– Vill man vara snygg finns inga genvägar!

Men hon stryker inget. Känner hon för pizza äter hon utan skuld, men bara en bit. Förbud skär sig med Gynning.

– Och om jag vill käka chips till middag – låt mig göra det. Ingen ska bry sig! Ett tips är förresten att sätta upp en bild på någon du vill se ut som på kylskåpet som skräpbroms.

Vem sitter på din kyl?

– En skitsnygg modell, jag vet inte vad hon heter.

Och vad är det hos henne du vill ha?

– Hon är snyggt modellsmal och har hälsosamma, tonade muskler.

Modellsmal vill vi faktiskt påstå att Carolina Gynning redan är med sina cirka 56 lättviktiga kilon. Hon berättar att hon rasade i vikt när hon strök kolhydraterna förra året. Exakt hur mycket vet hon inte.

– Jag har slutat väga mig. Siffran är inte viktig, jag går mer på vad jag ser i spegeln och hur kroppen känns.

I våras gjorde hon ett ryck och tränade sex gånger i veckan, varav tre pass med personlig tränare. Hon ville ”ha lite röv. Jag tycker det är sexigt”; som hon sa till Aftonbladet då. Men det har hon dragit ner på. All styrketräning gjorde henne för biffig tyckte hon:

– Jag gillar att vara smal och plötsligt började jag bli bred över ryggen och få bulliga armar. Det är inte kvinnligt, tycker jag. Nu hinner inte jag träna lika mycket, men när jag kan väljer jag hellre power walks och yoga för att slanka ner figuren igen.

Carolina, som älskar att glamourpimpa allt som snurrar runt henne (för nu pratar vi tjejen som även den gråsörjigaste vardagen dansar runt hemma i mysbyxor och glitterglasögon och låtsas bo på ett slott) skönhetspudrar inte precis konceptet ”att träna”:

– Det är inte skönt. Och det är dödligt tråkigt. Helst skulle jag bara dricka vin hela dagarna! Men då blir man inte snygg och för mig handlar det bara om att se bra ut. Och att må bättre – vilket jag gör om jag känner mig snygg och fräsch. Det gör livet jävligt mycket roligare. Det ligger en hinna av fräshör över mig. Ha haha! It’s fuckin’ working!

Carolina är yta, och står för det, men vägrar stämplas som ytlig. Det har skrivits massor om hennes utseendefixering, hur hon lägger galet mycket tid och pengar på skönhetsbehandlingar, sitt (fantastiska) hår, sin (perfekta) hy, (coola) kläder – allt som gör henne snygg. Hon är märkbart trött på samtalsämnet och börjar sms:a. Men jag undar ändå:

Varför?

Hon tittar upp från mobilen och något testande rusar förbi brunettens blick. Hon svarar trotsigt:

– Jag vill inte tänka på att vi alla ska dö. Det är så sorgligt. Så jag fixerar mig vid ytan, att se mig själv i spegeln.

Carolina har ett ”estradjag” när hon kör på i 190, är sprudlande och tv-galen. Antingen det, eller så är hon ”mer eller mindre död”. Hon är rastlös och har massor av extraenergi. En del gör hon av med när hon tränar. ”Jag blir lugnare då.” Annars brukar hon dra ner rullgardinerna och varva ner under täcket, blogga, kolla på Youtube. Eller så målar hon.

– Det spelar ingen roll om jag är superglad, ledsen, förbannad – när jag målar går jag in i mig själv och planar ut – som om jag börjar drömma. Jag går in i ett annat mentalt stadie. Här inne får jag distans till mitt liv.

Hur länge orkar du köra tv-rejset?

– Jag gör det här för att jag tjänar massor med pengar. Jag fortsätter kanske fem, tio år till, sen ska jag bara göra vad jag vill. Ta dan som den kommer, slippa springa på intervjuer, dra till Ibiza. Jag älskar den ön.

MÅR SOM BÄST! Nytt tv-jobb, ny form – ny kärlek. Carolina GynningJag har börjat lyssna på mig själv och lever mycket sundare. Det gör hela skillnaden!" är på topp! "

Nästa nivå. För att tona figuren har Carolina börjat yoga hemma framför tv:n. ”Yes, jag är yogafreak! Det är så skönt avslappnande. När jag yogar går jag in mig själv och når en annan level – en annan mening.”
Knockad av kärlek? Boxning är perfekt när du vill släppa på
Knockad av kärlek? Boxning är perfekt när du vill släppa på aggressioner och ge plats åt nya känslor – som sweet love. Samma dag som vi plåtar bilderna tasslas det om att Carolina, som brutit med sin NK-redaktör Fredrik Zanderholm bara några veckor tidigare, redan är ihop med popgeniet Andreas Kleerup

Så gymmar Gynning!

”Det är ju inte så att jag har något program eller så, men jag tränar minst tre gånger i veckan.”

Nope, rutade scheman och rutiner är inte Carolinas grej. För att hålla formen brukar hon varva följande.

Power walks/Joggning

”Minst en timme åt gången. Och om jag ändå ska någonstans passar jag på att gå.”

Gympass

”Med min PT. Vi kör styrka i 20 minuter och cardio resten. PT:n har fått byta övningar typ hundra gånger för att de ska passa mig, jag fixar inte att köra samma samma. Jag blir galen. Så vi kör cirkelträning: en maskin pang snabbt till nästa. Att hålla på och räkna ”tre gånger tjugo” – jag fixar inte det, det är såååå tråkigt. Efter det kör jag step, spinning eller löpning.”

Yoga

”Vanlig klassisk. Jag har några dvd:er jag kör hemma framför tv:n. Yoga är verkligen avslappnande.”

Simning

”Jätteskönt.”

Boxning

”Fast bara med min PT, aldrig i grupp. Jag gillar inte att träna med en massa folk jag inte känner – tänk om man hamnar med nån man inte gillar. Men att boxas är fan skönt, man får släppa ut alla aggressioner. Man kan typ låtsas slå på sin chef, muaha ha haa!”

Modellsnygg? – Carolinas 5 bästa knep

1 Sov massor. ”Känner jag mig trött går jag verkligen och lägger mig tidigt, drar ner rullgardinen och stänger av allt. Kroppen signalerar av en anledning.”

2 Ha ansiktsmask över natten! ”Så jävla bra. Jag har en mask från Dermalogica, en silvrig tub, som jag bara älskar. Sover jag med den på vaknar jag och ser ut som 12! Spelar ingen roll om jag haft värsta utekvällen.”

3 Gå en runda. ”Frisk luft är fräscht ...”

4 Byt hårfärg. ”Det känns alltid som ett lyft när man varit hos frisören. Man blir piggare – typ oj, vad hände?”

5 Byt pojkvän! ”Ha ha ha – man får ett helt nytt glow!”

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3588935.ab

puSS,
xXxVickanxXx

2 comments:

Anonymous said...

Hon är ju grym!
Tack för att du la ut den på din blogg för oss som ville läsa men inte har plus :)

Vicky M said...

inga problem :)