Monday, November 17, 2008

Ännu ett bakslag för ER som var emot Euron

Börskrisen är hemsk, i många avseenden. Något som jag dock tycker är lustigt på ett sätt är att denna börskris i Sverige blir ännu ett bakslag för alla idioter (ursäkta, men det tycker jag att nu är/var) som röstade nej till att byta ut svenska kronan till Euro. Senaste 15 åren har kronan fallit i jämförelse med våra andra skandinaviska länder t.ex. Men nej ni skulle fan behålla den jävla valutan och då får ni ta konsekvenserna.
Förklaringen till varför Sveriges framtidsutsikter försämrats ytterligare stavas världsekonomin
Tyvärr är det även så att jag får ta konsekvenserna, min budget blir mycket mindre än den varit. Euron mot den svenska kronan står i den sjukt låga kursen 10,1482. För att ta ett exempel så t.ex. pengarna jag får av CSN, ca 40 000kr för denna terminen blir ca 3940€ mot t.ex. fjolårets 4445€ ger mig ett 500€ skillnad över en period på 4 månader...kul, skitkul. Bra jobbat allihopa.

Det kag tycker är mest sorligt är att arbetslösheten kommer skjuta i höjden, vilket i samma veva kommer medföra att ännu mer av våra skattepengar kommer gå åt till socialbidrag etc.

Men det är jue inte bara i Sverige det är kris, här när jag bodde på Alparthotel den senaste månaden, så berättade Denise att folk som hade bokat semester direkt efter nyår ringde och avbokade för att de i nuläget inte var säkra om de skulle ha pengar över till en veckas semester och då har ni priserna per person och natt som gäller HÄR.
Visst är det sjukt att inom en månads tid inte veta om man har pengar kvar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3789604.ab

puSS,
xXxVickanxXx

2 comments:

Tasja said...

Fast å andra sidan så länge du är i Sverige är inte skillnaden så stor. Eftersom vi inte i samma utsträckning fått de högre priser som tex Finnarna fick när de bytte till Euron. Det är mest när vi åker utomlands det märks. Sverige är fortfarande ett av de billigaste länderna att leva i vad gäller matpriser, hyror mm. Så i slutänden blir det i Sverige ingen stor skillnad.

Vicky M said...

men vem sitter i Sverige hela tiden? Ingen, det dumaste beslutet mer än halva Sverige's befolkning tog när det gällde. det är min åsikt.