Thursday, November 06, 2008

Nu åker Gucci:na i papperskorgen :(

Jossan it's done! Mina Gucciskor har sett bättre dagar, de har blivit flitigt använda och urgådda (ja, jag vet det finns inget sådant ord!), har nu ett bra tag sagt att jag ska slänga de, men på något sätt har jag inte lyckats förmå mig att slänga mina pärlor utan de har åkt på fötterna lite ibland iaf (likaså idag). Men nu när jag kom hem så åkte de faktiskt papperskorgen :(

Dagen idag hade jag kunnat kalla RYSK, typ bara pluggat ryska hela dagen, jag har fan t.o.m svårigheter att skriva med korrekta bokstäver nu (d.v.s. t.ex inte använda ett g när det ska vara ett d). Jag kämpar dock tappert med att ge er ett läsbart inlägg ;)

svensk bokstav, Rysk bokstav
Vv/Ww=Bb
Pp=n
Tt= m
Ii=Uu
Uu=Yy
Ss=Cc
Dd=Dg
Rr=Pp
Hh=Xx
Nn:H
Hela alfabetet i tryckt skrift har ni nedan, tilläggas att det i skrivstil är annorlunda.... Dvs i tryckt stil är t.ex T som vanligt i skriven stil blir det ett T med 3 ben och ett litet t skrivs som ett m.
Versal Gemen Transkrib. Namn Uttal
А а a а /a/ [a]
Б б b бе /bɛ/ [b]
В в v ве /vɛ/ [v], [vʲ]
Г г g ге /gɛ/ [g]
Д д d де /dɛ/ [d], [dʲ]
Е е e, je, ie е /ɛ/ [ʲɛ], [jɛ]
Ё ё jо, io, o ё /jо/ [jo]
Ж ж zj же /ʐɛ/ [ʐ]
З з z зе /zɛ/ [z], [zʲ]
И и i и /ɪ/ [ɪ]
Й й j и краткое /i 'kra.tkəjɪ/ [j]
К к k ка /ka/ [k]
Л л l эль /ɛlʲ/ [l], [lʲ]
М м m ем /ɛm/ [m]
Н н n ен /ɛn/ [n], [nʲ]
О о o о /ɔ/ [ɔ]
П п p пе /pɛ/ [p]
Р р r ер /ɛr/ [r], [rʲ]
С с s ес /ɛs/ [s], [sʲ]
Т т t те /tɛ/ [t], [tʲ]
У у u у /u/ [u]
Ф ф f еф /ɛf/ [f]
Х х ch ха /xa/ [x]
Ц ц ts це /ʦɛ/ [ʦ], [ʦʲ]
Ч ч tj че /ʨɛ/ [ʨ]
Ш ш sj ша /ʂa/ [ʂ]
Щ щ sjtj ща /ɕːa/ [ɕː]
Ъ ъ
твёрдый знак /'tvʲо.rdəj 'znak/ []
Ы ы y ы /ɨ/ [ɨ]
Ь ь
мягкий знак /'mʲækʲɪj 'znak/ [ʲ]
Э э e э оборотное /'ɛ ə.bʌ'ro.tnəjɪ/ [ɛ]
Ю ю ju, iu, u ю /ju/ [ʲu], [ju]
Я я ja, ia, a я /ja/ [ʲa], [ja]
Vill ni läsa mer omdetta språk och alfabet? HÄR
puSS,
xXxVickanxXx

No comments: