Tuesday, December 23, 2008

Sista sträckan!

Vilken dag asså. Julstress - jadååå! Julkappar, städning och fixning. Packat de sista klapparna, snart ska jag baka en cheesecake med saffran och kardemumma.

Cheesecake med saffran (ca 10 bitar)



Ingredienser

Botten:

100 g margarin eller smör
180 g digestivekex (ca 12 st)
1 tsk malen kanel

Fyllning:


½ g saffran (1 paket)
1 kryddmått kardemumma

500 g ostmassa, slät - Kesella gourmet

½ dl socker

4 ägg



Tillagning

Bottnen: Smält fettet. Krossa kexen fint. Blanda dem med kanel och fett. Tryck ut blandningen över formens botten och en bit upp på kanten. Ställ formen kallt så att degen stelnar.

Värm ugnen till 200°C.

Fyllningen: Stöt saffranet och kardemumman med en sockerbit eller 1 tsk strösocker. Blanda Kesella, socker och saffran. Rör i ett ägg i taget. Häll fyllningen i degskalet.

Grädda i mitten av ugnen ca 25 min.

Servera cheesecaken avsvalnad eller kall med bär eller sylt och ev vispad grädde.

Form: rund, helst med löstagbar botten, ca 25 cm i diameter


Tänker ni på vad ni äter under juldagarna, eller äter ni det ni tycker är gott? Favorit på julbordet? Vi har jue inget svenskt julbord, utan polskt, men jag älskar julskinkan, sedan har vi typ stora ravioli med svamp och kål, det är min favvo :)


puSS,
xXxVickanxXx

2 comments:

Anonymous said...

Mmmmmums vad sugen jag vart på cheesecaken nu!

Älskar cheesecakes överlag, alla sorter. Men de allra godaste har jag ätit på Fridays. Första gången i Madrid, därefter på Fridays i sthlm. Otroligt goda!

Pusssss baby

Andréa

Vicky M said...

mm, jag älskar också cheesecakes..hihi.. den godaste åt jag hos min kuin i New York, hon köpte den på ett bageri i Hampton Bays där de bor :)

i sverige gillar jag faktiskt de som finns på Espresso House :P

I Polen på baren Paparazzi har de också grymt goda :)

pusss