Wednesday, August 04, 2010

Skippa Moderaterna för Folkpartiet?

Folkpartiets partiledare Jan Björklund vill ändra högskolelagen och skollagen så att rektorer ska kunna förbjuda såväl elever som lärare att ha heltäckande slöja, rapporterar Ekot.

Undervisning är kommunikation, det är att kunna se varandra i ögonen och ansiktet och kunna kommunicera med varandra. Där menar jag att det är extremt olämpligt att tillåta klädsel som täcker ansiktet

Huruvida skolor kan hindra elever från att klä sig i exempelvis niqab eller burka är oklart i dagens lagstiftning. Förra året anmälde en elev på en vuxenutbildning i Stockholm som fått veta att hon inte fick bära slöja i klassrummet skolan till Diskrimineringsombudsmannen. Fallet är ännu inte avgjort.

– Jag vill ju att Sveriges rektorer ska ha lättolkade lagar, man ska inte behöva hamna i domstol för att veta vad som står i lagen, säger Björklund.


Klockrent! Detta är något som skulle kunna få mig att röstaFolkpartiet istället för Moderaterna (inte troligt, men ändå) i valet. Och varför jag tycker så? Tycker dels artikeln beskriver det bra, men därtill kan jag tillägga att jag tycker att man ska följa det lands kultur där man är. Åker du själv till något av Arab-länderna, så tvingas du till att bära slöja och täcka dig själv (i flera länder och städer). Samma sak när det gäller vården, inte vill jag gå till en läkare i slöja elelr burka när jag är sjuk - ALDRIG! Man känner sig redan sårbar och vill se HELA personen som ska undersöka en.

Hur står ni i frågan?

xoxo,
Vicky

4 comments:

moa said...

Nu är jag hemma från norrbotten efter tio dagar. det var grymt där. Vad tycker du om min stora bildbomb? =D

Simon said...

Vill du förbjuda Burka och Niqab så är det väl smartare att rösta på SD? Du förstår väl själv att den enda orsaken till att Folkpartiet gick ut med det här förslaget är för att SD nyligen fick 6,5% i den senaste opinionsmätningen? År 2002 kom Folkpartiet med ett förslag om att invandrare skulle klara ett språktest för att få medborgarskap och då ökade de från 4,5 % till 13,5% men språktestet blev aldrig genomfört fastän Folkpartiet idag sitter i regering. Det här är bara röstfiske för att invandringskritiska och islamkritiska väljare inte ska rösta på SD.

. said...

Extremt rasistisk seriestripp. Ungefär lika trevligt som att jämföra ditt blonda hår med en golden retriver eller något.

Anonymous said...

Nice respond in return of this issue with real arguments and
describing all concerning that.
My web site - fotografering piteå