Wednesday, July 20, 2011

En klassiker som alla har sett

Stekta Gröna Tomater (Fried Green Tomatoes) är en film som jag växt upp med. Hart hört denna titel så länge jag kan minnas, men jag har fram till förförra veckan aldrig sett filmen vilket har mötts med ”Skojar du?!”. Stekta Gröna Tomater är i mina ögon en lika stor klassiker som ”Love Story" (som jag förövrigt inte tyckte var alls bra när jag såg den typ 3 år sedan för första gången) eller ”Borta Med Vinden”.

Stekta Gröna Tomater har alltid prisats (precis som Love Story) av alla jag känner, så efter att ha sett Love Story och blivit så besviken, så hade jag inga stora förväntningar när dagen var kommen för min ”Stekta Gröna Tomater”-oskuld. Som tur blev jag positivt överraskad av filmen som känns lite som en blandning av Anne på Grönkulla och Lilla Huset på Prärien. Filmen är intressant och får en att ”känna”, den tar en igenom olika sorters känslor och får en att tänka. Något filmen däremot inte fick mig till är tårar, förvånande då jag varit ganska blödig på sistone, men likväl är det en väldigt bra och sevärd film. En film som är värd att ha i sin dvd-samling.

Fried Green Tomatoes is a 1991 comedy-drama film based on the novel Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe by Fannie Flagg. It was released in the UK under the novel's full title. The film stars Kathy Bates, Jessica Tandy, Mary-Louise Parker, Chris O'Donnell
and Mary Stuart Masterson. It tells the story of a Depression-era friendship between two women, Ruth and Idgie, and a 1980s friendship between Evelyn, a middle-aged housewife, and Ninny, an elderly woman who knew Ruth and Idgie. The centerpiece and parallel story concerns the murder of Ruth's abusive husband and the accusations that follow.

What did you guys think of it?

xoxo,
Vicky

No comments: