Friday, September 09, 2011

Slalomläsning

Det här med böcker. Hade en period när jag bodde i Innsbruck då jag raktiskt taget inte läste något. Max 1 bok er halvår, vilket var synd. Nu läser jag ut ca 1 bok i veckan (dvs om den inte är å 600 sidor eller så). Något som däremot inte är min stil är slalomläsning. Har aldrig förstått grejjen med det. Jag menar varför läsa olika böcker samtidigt? Är det inte bättre att läsa ut en och sen börja på nästa historia?

Just nu så slalomläser jag dock. Eller vet inte ens om man kan kalla det för det. Började läsa "Den motvillige monarken", boken om vår kung, men fy satan vad tråkig jag tycker den är. Första 120 sidorna var det bara en massa gammalt med en massa name-dropping å hertiginnor, furstar osv. Sida efter sida, samt urdrag ur tidningar, helt enkelt skittråkigt, så jag var bara tvungen att börja läsa något som jag kunde njuta av och inte känna var ett måste (för jag tänker läsa klart kungen boken).

Innan jag tog upp "Kungen" så började jag läsa en engelsk bok "Beautiful", som är den sanna historien om Katie Piper som fick syra slängt i ansiktet av sin pojkvän. Denna bok hade jag svårt för att fastna för också, så den la jag åt sidan för tillfället med. Boken jag fastnat för just nu är Magdalena Graaf´s "Det ska bli ett sant nöje att döda dig".

Är ni slalomläsar typerna?


xoxo,
Vicky,

Studera Vidare - information om högskolor och universitet!

1 comment:

Anonymous said...

Magdalena graafs bok "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" är en av de bästa böckerna jag läst.

nettan.klar@