Friday, September 20, 2013

sponsrad video- Brist på lärare- då vikarierar kändisar


Skolorna har väl börjat för de flesta. Eller de har nog börjat för alla här i Sverige. Jag kom aldrig riktigt in i den "svenska kalendern" efter mina 5 år i Österrike. Skolan börjar första veckan i oktober med introduktion och inte tidigare, så egentligen är man ledig fram till halva oktober. Lärarbrist finns det dock på alla kontinenter och det vr något av det värsta jag visste i skolan. Ja, man blev ledig, men hur kul är det att gå till en lektion och så har man kommit i onödan. I Innsbruck bodde jag 5 minuter får Universitetet, men att köra till Lund tog ändå 20minuter och över 60km bensin.

Något väldigt cool nu tycker jag är att på grund av den stora lärarbristen i Sverige, så tog man in kändisar flör att vikariera i svenska gymnasieklasser - gissa om eleverna blev förvånade.
  • Filip Hammar inleder sin lektion med att konstatera att så här går det när det inte finns riktiga, duktiga och utbildade lärare. Sedan för han en livlig diskussion med eleverna om läraryrket. 
  • En mycket tveksam vikarieinsats står östermalmsprofilen Messiah Hallberg för. Med sträng ton inleder han en engelskalektion med att redogöra för hur man stavar till ”Yolo”. 
  • I ett annat klassrum gör komikern och skådespelaren Nour El Refei ett vikariat där hon berättar om hur hon som ung blev sedd och uppmuntrad av läraren Tommy, som såg igenom hennes stökiga fasad och vilken talang som egentligen fanns där. 
 
Vikariaten är ett sätt för komikerna/kändisarna att lyfta fram att det råder brist på lärare i Sverige. Och ett sätt att få fler att få upp ögonen för hur roligt och viktigt läraryrket kan vara.

När jag var yngre så kunde jag inte förstå varför man ville bli lärare, lågavlönat, men med åren har jag förstått varför folk vill ha yrket, att det betyder mycket för barn och ungdomar att ha bra lärare som leder in de i vuxenlivet och i vissa fall även är stöttepelare,

detta är ett sponsrat inlägg
xoxo, 
Vicky
Follow Me on Twitter VicktoriaM!

No comments: