Wednesday, November 11, 2015

It's NOT Balmain Dear! H&M

Alltså vilken hype över Balmain’s kollektion för H&M världen över. Slutsåld på mindre än 30minuter. Låt mig berätta för er var hypen kommer ifrån. Hade jag frågat 3/4 av folket om de känner till Balmain i våras, så hade de flesta svarat ”vem är det?”

Efter att H&M kom ut med sitt nya samarbete, så var PR allt man tänkte. Olivier Rousteing må vara hipp, ung och ge det etablerade märket en ny vibe av freshness, men face it, han är inte känd. Alla vet vem Olivier är nu för att han efter nyhetsrelesen såg til att hänga med ALLA som är IT eller i närheten av IT-personer just nu. Att välja Kardashian barnet, Kendall Jenner som huvudmodell (tillsammans med Gigi Hadid) och hänga med henne och hennes systrar 24/7 – ”You can call me Olivier Kardashian now”, samtidigt som han hoppade på ett nytt jet plan var och varannan dag för att hänga med en ny super model som alla vet vem de är och där han säkerligen var säker att bilder skulle hamna på Instagram. Alessandra Ambrosio, Gigi Hadid, J. Lo, gänget från Empire, Rosie Huntington-Whitley, Rihanna, Beyoncé, Cindy Crawford etc.
PR, PR, PR. Och alla slukade det totallt. Kollektionen är en av H&M’s dyraste, eller ja det är den dyraste. De billigaste t-shirtsen kostade 299kr, en vit/svart t-shirt med Balmain Paris tryck på… På Tradera går dessa för över 1000kr… Visst en RIKTIG Balmain t-shirt med tryck kostar 190€, men detta är H&M!!
jag säger det om varje designer-kollektion som kommer ut, det är H&M! Den pärlbroderade jackan som kostade 3999kr i butik gick för närmare 10 000kr på Tradera. Galenskap. Visst du hade kanske fått betala runt det fyrdubbla för en äkta Balmain, men det står fortfarande H&M på etiketten.
Enligt mig är det nästan som när man går på bazaarerna här i Turkiet och de säljer kopior av LV’-väskor. Du kan få en kopia för 200kr, men de visar dig även ”de som är som äkta i skinn” som du ska betala runt 2000kr för. – Jag skulle ALDRIG ge så mycket pengar för en kopia. För inse fakta H&M-kollaborationerna är en sorts kopior.

Förstå mig inte fel, jag äger själv en hel del plagg från tidigare kollektioner, men jag har ALDRIG betalat mer än 1000kr för ett plagg. Det dyraste jag äger är nog antigen min Alexander Wang klänning (minns inte om den kostade 899kr eller mindre) eller mina mocka pumps från en av de första samarbetena, Viktor & Rolf som kostade 79,99€. Eller nej, nu ljög jag, maxiklänningen i siden från Marni är det dyraste plagget, 1499kr kostade den, köpte den dock för halva priset på REA i Polen, så då blir den inte så dyr.


Kollektionen jag äger mest plagg från är Sonia Rykiel, sedan har jag lite Karl Lagerfeld, Matthew Williamson, Versace, Marni och Maison Martin Margiela.
that’s how I see it!

xoxo,
Vicky

No comments: